عمومی

آموزش طراحی سایت: دامنه چیست؟

آموزش طراحی سایت: دامنه چیست؟

خیلی ساده بخوام بهت توضیح بدم آدرس سایت من برای اینکه مستقیم بهش دسترسی داشته باشی imehdih.com هست که به این میگیم دامنه. هر دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده، بخش اول نام دامنه یا دامین میگیم. بعد از نام دامنه دات ” . ” قرار میگیره و به بعد از آن میگم پسوند. بر اساس موضوع کسب و کار، منطقه جغرافیایی و غیره میتوانیم پسوند دامنه خود را انتخاب کنیم. پسوند ir مربوط به کشور ایران است. پسوند com هم محبوب‌ترین پسوند بین المللی می‌باشد، این پسوند مخفف commercial است.

انواع پسوند دامنه را بشناسید

پسوند دامنه ها بصورت کلی در چند دسته بندی قرار میگیرد که در ادامه به آن ها اشاره شده است. خیلی نیاز نیست این ها رو دقیق بدونید، همین که برای اطلاعات عمومی بدانید کافیه.

  • پسوندهای TLD یا top-level domains

جزو پرطرفدارترین انواع پسوند است. گاهی برای اشاره به این نوع پسوندها، کلمه‌ی Generic نیز قرار می‌گیرد که به عمومی بودن اشاره دارد. از شناخته‌ شده‌ترین پسوندهای سطح بالا می‌توان به com و net و infoاشاره کرد.

  • پسوندهای gTLD یا Generic Top Level Domains

تقریباً تمام وب‌سایت‌ها با هر موضوعی می‌توانند از این موارد استفاده کنند. برای نمونه می‌توان به مواردی مثل info و co و mobi اشاره کرد که برای کاربردهای مشخصی مثل اطلاعات، کمپانی و دسته موبایل استفاده می‌شوند. یعنی گرچه top-level domains هستند اما Generic نیستند.

  • ccTLD‌ها یا Country code top-level domains

برخی از دامین‌ها به اختصار ملیت یا اختصاص یافتن به یک کشور را نشان می‌دهند. همان‌طور که احتمالاً همه‌ی ما با دامنه‌های ir آشنا هستیم و می‌دانیم که این دو حرف، به اختصار ایرانی بودن دامنه را نشان می‌دهند.

  • sTLD (Sponsored Top-Level Domain)

این نوع پسوند برای حوزه‌های مشخصی تعریف می‌شوند و سایر وب‌سایت‌ها اجازه‌ی استفاده از آن را ندارند.

تاثیر دامنه در سئو سایت چقدر است؟

اگر میخوای اصلاً بدونی سئو چی هست؟ میتوانی در بین مقاله های آموزش طراحی سایت پیداش کنی و در نقشه راه یادگیری طراحی سایت هم هست. این سوال را برای افرادی که میدانن سئو چیه و معمولا دنبال جواب مشخصی برای این سوال خودشون هستن، مطرح کردم و پاسخ اش را در ادامه میتوانی مطالعه کنی.

همین اول کار باید بگم که هیچ پاسخ قطعی برای تاثیر نوع دامنه از نظر پسوند وجود ندارد و تا بحال افراد صاحب نظر به قطعیتی نرسیدن. نکات مهمی که باید برای انتخاب دامنه در نظر بگیرید شامل مواردی مانند:

  • دامین به خاطر سپردنی
  • طولانی نبودن نام دامنه
  • عدم شباهت به دامنه‌های مهم و برند

کلی بخوام بگم بهتره دامنه سایت ساختار شکن نباشه و دقیقاً مشخص باشه که چه مفهمی را با خودش به همراه داره. طول کاراکترهای یک دامنه برای دسترسی مستقیم کاربران به سایت شما اهمیت خاصی دارد ولی برای حضور در نتایج جستجو گوگل محتوای سایت شما تعیین کننده است. منظور از عدم شباهت به دامنه‌های مهم و برند این است که گوگل و سایر موتورهای جستجو هدف وجود دامنه شما را کلاهبردای یا جعل هویت ندانند.

برای خرید دامنه چه کاری باید انجام بدم؟

آموزش طراحی سایت: دامنه چیست؟

خب اگر میخوای دامنه ir ثبت کنی اول از همه باید در سایت nic.ir ثبت نام کنی تا شناسه نیک بهت بدن! خب دیگه اینجا ایران هست. اما برای سایر پسوند ها نیازی نیست که قبل از اقدام به خرید جای خاصی ثبت نام کنی. برای مثال میتوانی بری داخل سایت آران هاست و حساب کاربری خودت را ایجاد کنی. بعدش از قسمت خرید دامنه جدید اقدام به جستجو دامنه مدنظر خودت کنی و در صورتی که دامنه برای خرید آزاد بود اقدام به خرید آن دامنه کنی. برای خرید دامنه ir در مراحل ثبت دامنه در هر سایتی که باشد نیاز به شناسه نیک دارید.

author-avatar

درباره مهدی حاتم پور

11 بهمن 1374، چشم به جهان گشودم 😉 متولد یزد هستم و فعلاً هم ساکن یزد. از سال 91 دارم با وردپرس کار می کنم و یه جورهایی دیگه عاشق وردپرس هستم. این سایت شخصی من هست و مطالبی درباره آموزش وردپرس، قالب وودمارت و افزونه‌های ضروری وردپرس منتشر می‌کنم. اگر دوست داری تو هم طراح سایت وردپرس باشی درست اومدی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *