عمومی

فعال کردن گوتنبرگ در محصولات ووکامرس

گوتنبرگ برای ووکامرس | گوتنبرگ ووکامرس | آموزش فعال کردن گوتنبرگ محصولات ووکامرس

چند سالی هست که ویرایشگر کلاسیک تبدیل به ویرایشگر پیشرفته گوتنبرگ شده است. اون اول که گوتنبرگ معرفی شده بود همه دنبال غیرفعال کردنش بودن حتی قالب‌هایی مثل قالب انفولد این ویژگی را به تنظیمات قالب خودشان اضافه کردن که گوتنبرگ را غیرفعال کند. اما امروز من میخوام به شما بگم که چطوری میشه گوتنبرگ را در بخش اضافه کردن محصولات ووکامرس فعال کرد.

ویرایشگر گوتنبرگ چیست؟

گوتنبرگ یک ویرایشگر متن و ابزار ایجاد محتوای وب برای وردپرس است. این ویرایشگر جدید تا حد زیادی به جای ویرایشگر کلاسیک وردپرس تعبیه شده است. امکاناتی برای ایجاد و ویرایش مطالب وب با رابط کاربری بهتر و قابلیت‌های پیشرفته فراهم می‌کند. گوتنبرگ به کاربران امکان می‌دهد تا محتوای وب خود را با استفاده از بلوک‌ها (Blocks) سازماندهی کنند. هر بلوک شامل یک نوع مختصر محتوا می‌شود، از جمله متن، تصویر، ویدئو، نقل قول و غیره.

این ویرایشگر بسیار انعطاف‌پذیر و قدرتمند است. به کاربران امکان می‌دهد تا به سادگی طراحی صفحات و مطالب خود را با استفاده از بلوک‌های متنوع و پیشرفته انجام دهند. همچنین، گوتنبرگ از نظر توسعه دهندگان وردپرس نیز امکانات گسترده‌ای برای ایجاد افزونه‌ها و افزونه‌های مخصوص به خود فراهم کرده است.

فعال کردن کوتنبرگ برای محصولات ووکامرس

برای فعال شدن گوتنبرگ شما باید قطعه کد زیر را به قالب یا وردپرس خود اضافه کنید. برای اضافه کردن این کد دو روش وجود دارد که در ادامه می‌توانید توضیحات این روش‌ها را مشاهده و بررسی کنید.

// Disable new WooCommerce product template (from Version 7.7.0)
function imehdih_reset_product_template($post_type_args) {
    if (array_key_exists('template', $post_type_args)) {
        unset($post_type_args['template']);
    }
    return $post_type_args;
}
add_filter('woocommerce_register_post_type_product', 'imehdih_reset_product_template');

// Enable Gutenberg editor for WooCommerce
function imehdih_activate_gutenberg_product($can_edit, $post_type) {
    if ($post_type == 'product') {
        $can_edit = true;
    }
    return $can_edit;
}
add_filter('use_block_editor_for_post_type', 'imehdih_activate_gutenberg_product', 10, 2);

// Enable taxonomy fields for woocommerce with gutenberg on
function imehdih_enable_taxonomy_rest($args) {
    $args['show_in_rest'] = true;
    return $args;
}
add_filter('woocommerce_taxonomy_args_product_cat', 'imehdih_enable_taxonomy_rest');
add_filter('woocommerce_taxonomy_args_product_tag', 'imehdih_enable_taxonomy_rest');;

روش اول: اضافه کردن کد به فایل Function.php قالب

برای این کار ابتدا به پوشه قالب خود در هاست یا ویرایشگر خود وردپرس در بخش نمایش مراجعه کنید. فایل مربوطه را برای ویرایش باز کرده و کد را کپی و در انتهای فایل قرار بدهید. در این روش اگر قالب شما بروزرسانی شود کد حذف شده و باید مجدد کد را به قالب خود اضافه کنید. اگر از نسخه Child یا فرزند قالب استفاده کنید این مشکل هم رفع خواهد شد.

روش دوم: اضافه کردن کد توسط افزونه

برای اضافه کردن کد توسط افزونه به بخش افزونه ها > افزودن مراجعه کنید. سپس افزونه WPCode را نصب کنید. بعد از نصب به بخش Add Snippet در افزونه مراجعه کرده و قسمت Add Your Custom Code (New Snippet) را باز کنید. سپس Code Type را بر روی PHP تنظیم کرده و یک نام برای آن وارد کنید. در ادامه کد را مشابه تصویر زیر به بخش مربوطه اضافه کنید. در این روش با بروزرسانی قالب یا افزونه ها کد شما حفظ خواهد شد.

گوتنبرگ ووکامرس | فعال کردن گوتنبرگ برای محصولات ووکامرس | گوتنبرگ برای محصولات

چرا باید گوتنبرگ محصولات ووکامرس را فعال کنیم؟

در حال حاضر بصورت پیشفرض این ویژگی در خود ووکامرس وجود ندارد. ممکن است در نسخه های بعدی این ویژگی با امکانات بسیار حرفه ای تر برای محصولات ووکامرس فعال شود. در حال حاضر نکته این است که افزونه های پیشرفته سئو یا افزونه های مخصوص گوتنبرگ، بلوک های سفارشی را برای استفاده به گوتنبرگ اضافه کرده اند که در حالت ویرایشگر کلاسیک در دسترس نیست. خود من برای سئو نیاز به المان هایی داشتم که در حالت عادی سخت بود اضافه کردنش به محصولات ووکامرس ولی با فعال کردن گوتنبرگ خیلی ساده میشه این بلوک ها رو در بخش توضیحات محصول استفاده کرد.

برخی از ویژگی‌های گوتنبرگ

  1. ویرایش آنلاین: ویرایشگر گوتنبرگ به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وب را در مرورگر خود ویرایش کنید. شما نیاز به دانلود و نصب نرم‌افزاری خاص ندارید.
  2. محیط کاربری کاربرپسند: واسط کاربری گوتنبرگ ساده و کاربرپسند است که افراد با تمام سطوح تجربه می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
  3. بلاک‌ها و قالب‌ها: گوتنبرگ از سیستم بلاک‌ها استفاده می‌کند که به شما امکان می‌دهد محتوا را به صورت بلاک‌های جداگانه ایجاد و مدیریت کنید. این ویژگی به ترتیب کار راحت‌تری برای ساختاردهی محتوا و ایجاد قالب‌های مختلف فراهم می‌کند.
  4. پشتیبانی از افزونه‌ها: گوتنبرگ از سیستم افزونه‌ها و افزونه‌های پیشرفته پشتیبانی می‌کند که به شما امکان می‌دهد تا ویژگی‌های اضافی به ویرایشگر اضافه کنید و آن را به نیاز خود سفارشی سازی کنید.
  5. ویرایش تاریخچه: گوتنبرگ به شما امکان می‌دهد تا تغییراتی که در محتوا اعمال کرده‌اید را با دقت پیگیری کنید و به نسخه‌های قبلی محتوا بازگردید.
  6. پشتیبانی از چند زبانه: این ویرایشگر از پشتیبانی از چند زبانه و مولفه‌های محتوا در زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.
  7. امنیت: گوتنبرگ به عنوان یک پروژه متن باز به دنبال بهبود امنیت محصول است و بروزرسانی‌های منظم را برای رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی ارائه می‌دهد.
  8. توسعه و سفارشی‌سازی: این ویرایشگر با استفاده از کدهای منبع باز و API‌های متن باز قابل توسعه و سفارشی‌سازی است.
  9. پشتیبانی از تصاویر و چندرسانه‌ای: گوتنبرگ امکان افزودن تصاویر، ویدئوها و سایر محتواهای چندرسانه‌ای به محتوا را فراهم می‌کند.
  10. پشتیبانی از SEO: این ویرایشگر ابزارهایی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) ارائه می‌دهد تا به بهبود جایگاه وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل کمک کند.
author-avatar

درباره مهدی حاتم پور

11 بهمن 1374، چشم به جهان گشودم 😉 متولد یزد هستم و فعلاً هم ساکن یزد. از سال 91 دارم با وردپرس کار می کنم و یه جورهایی دیگه عاشق وردپرس هستم. این سایت شخصی من هست و مطالبی درباره آموزش وردپرس، قالب وودمارت و افزونه‌های ضروری وردپرس منتشر می‌کنم. اگر دوست داری تو هم طراح سایت وردپرس باشی درست اومدی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *